Silne uwierzytelnienie w bankowości elektronicznej
Co to jest silne uwierzytelnianie?
Silne uwierzytelnianie, czyli SCA (z ang. Strong Customer Authentication) to sposób, w jaki powinna być zweryfikowana tożsamość użytkownika usług płatniczych podczas wykonywania poszczególnych operacji. Silne uwierzytelnianie oznacza, że zastosowano dwuetapowy proces weryfikacji tożsamości użytkownika, wykorzystując co najmniej dwie z trzech poniższych kategorii:
- wiedza (coś, co wie wyłącznie użytkownik) - hasło do logowania, PIN w aplikacji mobilnej/karcie debetowej/hasło do bankowości telefonicznej;
- posiadanie (coś, co posiada wyłącznie użytkownik) - Sparowana Aplikacja Mobilna Banku, Numer telefonu (kody SMS), Kody z wiadomości email (wykorzystywane na infolinii),
- cecha klienta (coś, czym tylko użytkownik jest) - Odcisk Palca/Skan twarzy w Aplikacji Mobilnej
Przebieg silnego uwierzytelnienia w bankowości elektronicznej podczas logowania:
Krok 1 - podajemy identyfikator
Krok 2 - weryfikujemy pojawiający sie obrazek (1) i podajemy swoje hasło (2)
Krok 3 - w zależności od sposobu autoryzacji zostaniemy poproszeni o wpisanie hasła z wiadomości sms lub potwierdzenie w aplikacji mobilnej "Nasz Bank"
lub
Po udanym potwierdzeniu logujemy się do systemu bankowości elektronicznej.
Istnieje możliwość logowania sie do systemu bankowośći elektronicznej bez silnego uwierzytelnienia ale po zalogowaniu bedziemy mogli zobaczyc tylko saldo oraz historie operacji do 90 dni. W przypadku, gdy będziemy wykonywać inną czynność mogą pojawić się dodatkowe ekrany wymuszające przejście procedury silnego uwierzytelnienia.
Po naciśnięciu przycisku "Wyłącz ograniczenia" w zależności od sposobu autoryzacji zostaniemy poproszeni o wpisanie hasła z wiadomości sms lub potwierdzenie w aplikacji mobilnej "Nasz Bank"